ابزار برقی

چگونه بدنه خودرو را پولیش دستی بزنیم؟

Mask group (9)-min
Picture of  تیم تحریه  ابزارمحک

تیم تحریه ابزارمحک

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پولیش‌کاری دستی بدنه خودرو نه تنها یک هنر بلکه یک تجربه لذت‌بخش است و می‌تواند خودروی شما را به اوج درخشش و زیبایی برساند. تصور کنید، با دستان خود، خطوط ریز و کدری‌های سطح خودرو را از بین می‌برید و هر بخش از بدنه را به یک سطح صیقلی و درخشان تبدیل می‌کنید؛ البته برای انجام این کار باید مهارت کافی داشته باشید و تجهیزات مورد نیازتان را به درستی انتخاب کنید.

در این مقاله از سایت محک، درباره آموزش پولیش ‌کاری دستی خودرو صحبت می‌کنیم و قدم به قدم شما را با اصول و رازهای آن آشنا می‌کنیم  تا همانند حرفه‌ای‌ها، به خودروی خود جلوه‌ای نو و چشم‌نواز ببخشید. پس با ما همراه باشید.

پولیش دستی

پولیش چیست؟

پولیش‌کاری خودرو فرآیندی است که در آن سطح بیرونی بدنه خودرو با استفاده از مواد و ابزارهای خاص صاف و براق می‌شود. این کار که به دو صورت دستی یا با دستگاه انجام می‌شود، برای حذف خط و خش‌های سطحی، لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف از روی رنگ خودرو کاربرد دارد و به بهبود ظاهر کلی و درخشندگی آن کمک می‌کند.

با استفاده از پولیش دستی خودرو در منزل می‌توان آسیب‌های ناشی از مالیده شدن رنگ سایر خودروها، تصادفات ضعیف، مات شدن رنگ خودرو و خطوط سطحی و عمیق ایجاد شده بر روی سطح خودرو را ترمیم کرده یا از بین برد.

مواد مورد نیاز برای پولیش خودرو

برای انجام این فرآیند باید از ماده‌ای به نام پولیش و پد پولیش استفاده کرد. به این نکته توجه داشته باشید، پولیش و پد پولیش انواع مختلفی دارند و معمولا آن‌ها را با توجه به رنگ خودرو، نحوه انجام کار و میزان خط و خش‌های موجود بر سطح خودرو انتخاب می‌کنند. برای آشنایی با بهترین مواد پولیش دستی خودرو باید به خوبی با ساختار و کابردشان آشنا شوید.

مواد مورد نیاز برای پولیش دستی خودرو عبارتند از:

پولیش

پولیش ماده‌ای کرم مانند با خاصیت سایندگی و براق‌کنندگی است. این ماده به رنگ خودرو آسیبی وارد نمی‌کند و صرفا برای شفاف کردن و براق کردن آن کاربرد دارد؛ البته پولیش‌ها را باید با توجه به رنگ خودرو انتخاب کرد تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

انواع پولیش

پولیش در دو نوع نرم و زبر تولید می‌شود.

پولیش نرم

معمولا از این محصول برای رفع خط و خش‌های سطحی و کم عمق کاربرد دارد. این نوع پولیش خاصیت سایندگی بسیار ظریفی دارد و می‌توان آن را به کل بدنه خودرو یا نقاط آسیب‌ دیده به صورت موضعی مالید.

پولیش زبر

پولیش زبر برای خط و خش‌های عمیق روی بدنه خودرو استفاده می‌شود. در ساختار این نوع پولیش، ذره‌های ساینده‌ای وجود دارد که همانند یک سمباده عمل می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید، پولیش زبر به رنگ آسیب می‌رساند، پس برای خش‌های سطحی مناسب نیست. پولیش زبر را می‌توان برای براق کردن طلق چراغ‌های مات‌شده استفاده کرد.

پولیش متوسط

این نوع پولیش ایندارای دانه‌های درشت متوسطی است. این دانه‌های موجود در پولیش، درخشندگی خودرو را بازمی‌گردانند، آلودگی سطح خودرو را که با شستشو از بین نمی‌روند، پاک می‌کنند و خط و خش‌های ناشی از تصادفات را محو می‌کنند؛ البته بهتر است، بعد از استفاده از یک پولیش زبر یا متوسط از نوع نرم استفاده کنید تا ماشین‌تان درخشش و جلای ویژه‌ای به دست آورد.

پولیش واکس

پولیش واکس در واقع همان پولیش نرم است که با واکس آغشته شده و ماشین شما را بسیار براق می‌کند و از خصوصیات آن هم برخوردار است.

پد پولیش

پدها هم مانند پولیش‌ دارای نمونه‌های نرم و زبر هستند. پدهای نرم معمولا برای خش‌های سطحی کاربرد دارند و از پدهای زبر باید برای خطوط عمیق‌تر استفاده کرد.

آشنایی با مراحل پولیش دستی خودرو

پولیش دستی خودرو یک فرآیند دقیق و زمان‌بر است و برای انجام آن باید دقت و توجه زیادی به خرج دهید. نتیجه نهایی پولیش‌کاری خودرو، سطحی صاف، براق و بدون خط و خش برای شما به ارمغان می‌آورد، ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشد و آن را نوتر و زیباتر می‌کند. در ادامه، به مراحل پولیش دستی خودرو اشاره می‌کنیم.

آماده‌سازی خودرو

قبل از شروع پولیش، باید خودرو را به خوبی بشویید تا هر گونه آلودگی، گرد و غبار و ذرات ریز از بین برود و سپس آن را خشک کنید. برای شستشو از شوینده‌های مخصوص ماشین یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. توجه داشته باشید، پودر ماشین لباسشویی اصلا مناسب نیست؛ زیرا ذرات پودر بر روی سطح ماشین می‌چسبند و منجر به ایجاد خط و خش اضافی می‌شود.

محیط خودرو

سعی کنید دمای محیط پولیش‌کاری زیاد گرم یا سرد نباشد و برای افزایش دقت‌ پولیش‌کاری، از قرار دادن خودرو در زیر نور آفتاب خودداری کنید. به یاد داشته باشید، در محیط‌های سرد، مواد پولیش بر روی سطح ماشین می‌چسبد و به خوبی پخش نمی‌شود.

انتخاب پولیش و پد مناسب

با توجه به نوع رنگ، میزان خط و خش‌ها و عمق آن‌ها پولیش مناسب را انتخاب کنید. بهترین مواد پولیش دستی خودرو با قدرت‌های متفاوت در بازار موجود هستند. پد پولیش را هم باید بر همین اساس انتخاب کرد.

پولیش‌کاری اولیه (کاتینگ)

این مرحله با استفاده از مواد پولیش، با دست یا با دستگاه‌های پولیش‌زن انجام می‌شود. مواد پولیش به آرامی روی سطح خودرو مالیده شده و سپس باید آن را با حرکات دایره‌ای و فشار مناسب، در سطح خودرو یا ناحیه مورد نظر پخش کرد. این کار به از بین بردن خط و خش‌های سطحی کمک می‌کند.

پولیش‌کاری ثانویه (فینیشینگ)

پس از اتمام مرحله کاتینگ، می‌توان از پولیش نرم‌تر برای درخشش نهایی استفاده کرد و سپس با حرکات منظم و یکنواخت، پولیش را به صورت دقیق روی سطح خودرو اعمال کرد. پولیش‌کاری را تا جایی ادامه دهید تا پولیش از سطح ماشین محو شود. بعد از پولیش‌کاری، بهتر است برای محافظت از سطح خودرو از واکس استفاده کنید.

خشک کردن خودرو

پس از شستشو، با استفاده از دستمال‌های مایکروفایبر نرم، خودرو را کاملاً خشک کنید و با استفاده از آن، باقی‌مانده پولیش را از سطح خودرو پاک کنید.

بازبینی نهایی

سطح خودرو را بازبینی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ قسمتی جا نمانده و به درخشش مطلوب رسیده است.

محافظت و نگهداری

برای حفظ درخشندگی و محافظت از سطح خودرو، می‌توانید از واکس مخصوص خودرو استفاده کنید، به صورت منظم خودرو را بشویید و در صورت نیاز به سطح آن یک پولیش نرم بمالید تا همیشه درخشان بماند.

 مزایا و معایب پولیش دستی

برای بررسی مزایا و معایب پولیش دستی سطوح مختلف خودرو باید به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای پولیش دستی خودرو

  • با پولیش دستی، می‌توان کنترل بیشتری بر روی فشار و حرکت پولیش داشت و از آسیب به خودرو جلوگیری کرد.
  • به کمک پولیش دستی می‌توانید روی مناطق خاص و کوچک‌تر تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • برای پولیش دستی خودرو در منزل نیاز به خرید تجهیزات خاصی وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود تا نسبت به پولیش با دستگاه‌های حرفه‌ای، هزینه کمتری پرداخت کنید.
  • برای کسانی که تجربه کمی در پولیش‌کاری دارند، پولیش دستی ایمن‌تر است زیرا در این روش خطر ایجاد خط و خش‌های عمیق یا آسیب به رنگ کمتر می‌شود.

معایب پولیش دستی خودرو

  • پولیش دستی نسبت به پولیش با دستگاه به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • پولیش دستی ممکن است به اندازه پولیش با دستگاه، خط و خش‌ها و عیوب عمیق را از بین نبرد.
  • در برخی موارد، ممکن است نتیجه نهایی به یکنواختی پولیش با دستگاه نباشد.
  • انجام پولیش به صورت دستی می‌تواند خسته‌کننده باشد، به ویژه اگر سطح بزرگی از خودرو نیاز به پولیش داشته باشد.

سخن آخر به طور کلی باید گفت، پولیش دستی برای تعمیرات کوچک و بهبود جزئی ظاهر خودرو مناسب است؛ اما برای نتایج حرفه‌ای و زمانی که نیاز به پوشش سطح وسیعی دارید، ممکن است پولیش با دستگاه‌های حرفه‌ای موثرتر باشد. شما می‌توانید دستگاه‌های حرفه‌ای پولیش را با بهترین قیمت و کیفیت از محک تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
خانه