چرا از اره فارسی‌ بر استفاده کنیم؟

چرا از اره فارسی‌ بر استفاده کنیم؟
Picture of  تیم تحریه  ابزارمحک

تیم تحریه ابزارمحک

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در صنعت چوب، دستگاه‌های متعددی برای انجام وظایف خاصی طراحی شده‌اند. برخی از این دستگاه‌ها برای فعالیت‌های سنگین مناسب هستند و برخی دیگر برای انجام کارهای ظریف و دقیق استفاده می‌شوند. اره فارسی بر یکی از این ابزارهای دقیق است که برای برش چوب با دقت بالا در زوایای مختلف به کار می‌رود. در این مقاله، به معرفی انواع اره فارسی بر می‌پردازیم و درباره عملکردش صحبت می‌کنیم.

اره فارسی بر چیست؟

اره فارسی بر

در گذشته، برای برش‌های دقیق در نجاری از دستگاه‌های قطع‌کن برقی استفاده می‌شد. این دستگاه‌ها دارای یک اره بودند که از زیر یک جعبه بیرون می‌آمد و چوب را با دقت بالا برش می‌داد؛ اما با این وسیله، امکان تنظیم زاویه برش وجود نداشت. امروزه، اره‌های فارسی بر به دلیل توانایی تنظیم زاویه، جایگزین این دستگاه‌های قدیمی شده‌اند؛ زیرا برش دقیق چوب در زوایای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. اره فارسی بر هم به‌همین منظور طراحی شد. این ابزار سبک و قابل حمل و در دو نوع شارژی و برقی وجود دارد.

ساختمان اصلی اره فارسی بر از یک میز ثابت و یک میز گردان مدرج که بر روی میز ثابت قرار دارد، تشکیل شده است. بازویی که الکترو موتور و تیغه اره روی آن بسته‌شده، به میز گردان متصل است. مجموعه میز گردان به همراه بازوی متصل به آن، دینام و تیغه به‌راحتی به هر دو سمت راست و چپ حرکت می‌کنند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد، تیغه را در زوایای دلخواه تنظیم کند و عملیات برشکاری را انجام دهد.

جالب است بدانید، اتصال فارسی به نوعی اتصال گفته می‌شود که بین دو قطعه با زاویه مشخص ایجاد شده باشد. برای ایجاد اتصال 90 درجه، معمولاً هر یک از قطعات با زاویه 45 درجه برش می‌خورند تا در کنار هم زاویه 90 درجه را تشکیل دهند. یک مثال ملموس از این نوع برش، چهارچوب قاب عکس با زوایای 45 درجه است که کنار هم زاویه 90 درجه را تشکیل می‌دهند. همچنین، می‌توان با برش‌های 30 درجه، قاب 6 ضلعی و با برش‌های 22.5 درجه، قاب 8 ضلعی ساخت.

معرفی انواع اره  فارسی بر

در این بخش به بررسی انواع مختلف اره فارسی بر مانند اره فارسی بر ساده، فارسی بر اسلایدی یک طرفه ، فارسی بر اسلایدی دو طرفه ، فارسی بر با موتور دینامی ، فارسی بر / اره میزی و فارسی بر با اسلاید های عمودی با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد می‌پردازیم.

اره فارسی بر ساده

اره فارسی بر

اره فارسی بر ساده برای ایجاد زوایا در انتهای قطعات چوبی و انجام برش‌های مداوم در اندازه‌های مشابه کاربرد دارد. این نوع اره با دامنه برش محدود، برای شکل‌دهی به چهارچوب‌های چوبی و ایجاد زوایای مختلف استفاده می‌شود.

اره فارسی بر کشوئی (اسلایدی)

این نوع اره‌های فارسی بر، همانطور که از نامشان پیداست، به اسلاید مجهز شده‌اند؛ بنابراین دارای دامنه برش عرضی بیشتری هستند. دامنه برش عرضی این اره‌ها با توجه به سایز دستگاه و میزان حرکت طولی اسلاید، معمولاً بین 20 تا 35 سانتی‌متر متغیر است.

فارسی برهای کشویی (اسلایدی) یک طرفه

اره فارسی بر

این نوع اره‌های فارسی بر، علاوه بر گردش میز گردان و برش در زوایای مختلف، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازوی حمل‌کننده تیغه و موتور می‌تواند تا زاویه 45 درجه به سمت چپ (در جهت مقابل الکتروموتور دستگاه) بچرخد؛ بنابراین، این اره‌ها قادرند علاوه بر برش‌های فارسی عرضی در یک جهت، برش‌های عمودی فارسی هم انجام دهند.

فارسی برهای کشویی (اسلایدی)  دو طرفه

اره فارسی بر

طراحی فارسی برهای کشویی در دو حالت است. در حالت اول، الکترو موتور یا دینام دستگاه، به‌صورت مورب به بازوی دستگاه متصل می‌شوند و در حالت دوم موتور خارج از محور دستگاه نصب شده و انتقال نیرو توسط تسمه انجام می‌شود؛ بنابراین بازوی فارسی برهای اسلایدی یک طرفه،  قادر به زاویه‌پذیری در هر دو جهت است.

فارسی بر با موتور دینامی

امروزه اغلب دستگاه‌های فارسی بر به موتورهای اینورسال (ذغالی) مجهز هستند؛ چراکه این نوع موتورها علاوه بر دور بالاتر، وزن و استهلاک کمتری دارند. همین امر باعث شده تا افراد حرفه‌ای با توجه به موقعیت و شرایط کار، روی به استفاده از فارسی برهای دینامی بیاورند.

فارسی بر با اسلاید عمودی و ثابت شده روی بازو

اره فارسی بر

این نوع اره‌های فارسی بر طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارند و برای کار در کارگاه‌های کوچک بسیار مناسب هستند. در این مدل، اسلاید دستگاه ثابت است و موتور و تیغه بر روی اسلاید در قسمت جلو حرکت می‌کنند؛ بنابراین، نیاز به فضای اضافی در پشت دستگاه وجود ندارد. همچنین، عمودی بودن اسلایدها باعث افزایش مقاومت دستگاه در برابر فشار ناشی از برش می‌شود.

اره فارسی بر میزی

اره فارسی بر میزی، علاوه بر داشتن ویژگی‌های یک فارسی بر معمولی، به یک میز اره هم مجهز است و از آن می‌توان به‌عنوان یک اره میزی هم استفاده کرد. این دستگاه‌ها با هر دو نوع موتور دینامی یا موتور یونیورسال کار می‌کنند.

توان و دور موتور فارسی برها

قدرت موتور اره‌های فارسی بر، با توجه به سایز تیغه 190 تا 305 میلی‌متر، معمولا بین 900 تا 2000 وات متغیر است. فارسی برهای دینامی با حداکثر دور موتور 3000 دور در دقیقه، قدرت اسمی کمتری دارند. این موتورها معمولاً بدون گیربکس هستند و تیغه روی محور موتور به‌صورت مستقیم نصب شده است.

دور موتور یونیورسال در اره‌های فارسی با وجود گیربکس یا تسمه به محدوده مناسب 4500 تا 5500 دور در دقیقه می‌رسد و با این دور تیغه دستگاه حرکت می‌کند.

برای برش فلزات نرم مانند آلومینیوم، برنج و مس، باید از دستگاه‌هایی با دور موتور 1500 تا 2000 دور در دقیقه استفاده کرد.

مشخصات تیغه‌ها و انواع آن‌ها

اره فارسی بر

یکی از نکات بسیار مهم در استفاده صحیح و اصولی از اره‌های فارسی بر، انتخاب نوع مناسب تیغ اره دیسکی، برای برش انواع مختلف مواد مانند چوب، نئوپان، MDF، PVC، HPL، آلومینیوم، برنج و مس است. تیغه‌ها از جنس فولاد ابزار با دندانه‌های کاربید یا سرامیک-فلز (سرمت) تولید می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید، تعداد دندانه‌ها و نوع تیز شدگی آن‌ها برای برش‌های مختلف امری تخصصی و مهم است و در واقع انتخاب تیغه مناسب برای هر نوع ماده، منجر به افزایش کیفیت برش و عمر دستگاه می‌شود.

کاربردهای متنوع اره فارسی بر

اره‌های فارسی بر به‌دلیل قابلیت تنظیم و امکان برش دقیق در زوایای مختلف، ابزارهایی حیاتی برای پروژه‌های حرفه‌ای و خانگی محسوب می‌شوند و در صنایع مختلف از جمله کابینت‌سازی، ساخت مبلمان، تزئینات داخلی ساختمان، برش مواد پلاستیکی، وسایل کاربردی و دکوراتیو و همچنین برش مواد ترکیبی مانند  MDF، تخته چند لایه و کامپوزیت‌ها کاربرد دارند.

سخن آخر: چرا فارسی بر محک را انتخاب کنیم؟

شرکت محک با سابقه طولانی در تولید و عرضه ابزارآلات برقی، بیش از 10 مدل فارسی بر با قابلیت‌های مختلف را در سایزهای 210 تا 305 میلی‌متر ارائه می‌کند. تنوع، کیفیت بالا و خدمات پس از فروش مسئولانه محک، این محصولات را در میان مصرف‌کنندگان محبوب کرده است و با وجود این ویژگی‌ها، انتخابی ایده‌آل برای صنعتگران و هنرمندان محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه